61
Dióhéjban
A
„mit, mikor tanítunk a
Waldorf iskolában” fel-
adatnak röviden nehéz
megfelelni. Erre adatott „A
magyar Waldorf-iskolák keret-
tanterve” című könyv.
Azonban, ha valaki érdeklő-
dik iskolánk iránt, ajánlom szí-
ves figyelmébe az alábbi ismer-
tetőt, amely nem tartalmazza,
hogy melyik évben következik
a szorzótábla, vagy mikor
kezdődik a kánon éneklés,
erre való az említett tanterv.
Viszont igyekszik bepillantást
nyújtani a Waldorf pedagógia
évfolyamonkénti
szemléle-
tébe. Több helyen idézek mon-
datokat a tantervből.
AWaldorf iskola a betöltött
hatodik életévet tartja meg-
felelőnek az iskolakezdésre.
Előtte az ifjú ember otthon és
az óvodában megtalálja helyét
a fizikai testében, az utánzás
gesztusa révén tanul, majd
kreatív játékokon keresztül
szocializálódik.
Mielőtt az első osztályt
elkezdené a gyermek, egy
„felvételi” beszélgetésen vesz
részt, ahol nem a tudását
mérik, hanem egy játékos,
mesével ötvözött ismerke-
dés kapcsán az osztálytanító
igyekszik képet kapni, hogy
iskolaérett-e a kisgyermek.
A
fogváltás
megkezdése
erre utaló jel, hiszen azok az
erők, amelyek eddig a gyer-
mek növekedését szolgálták,
innentől felszabadulnak és
a képi gondolkodás számára
válnak
aktívvá.
Kiderül,
mennyire él még a mesék
álomszerű
létében,
vagy
figyelmét már tudja összpon-
tosítani egy tanulási folya-
matra.
A tanítókról röviden: Elsőtől
nyolcadik osztályig osztályta-
nítóknak nevezzük őket. Nyolc
évig viszi osztályát egy tanító.
Képzettségét illetően van egy
állami tanítói végzettsége és
ami
nélkü-
lözhetet len,
e l v é g e z t e
a
Waldorf
tanárképzést, amely történ-
het egy négyéves főiskolán,
posztgraduális képzésen, vagy
külföldi Waldorf intézetekben.
Elvileg minden tantárgyat ő
tanít, azonban, ha kéri, egyes
tantárgyakat, például az ide-
gen nyelveket, szaktanároknak
adhat át. A nyolc év során mély
kapcsolat alakul ki tanár és
diák között. Így a bizonyítvány
nem számszerűsített, hanem
egy év végi írásos beszámoló a
szülőknek és egy vers a gyerek-
nek, amely művészi képekben
csak annak a gyereknek szól,
akinek íródott.
Az igazság kedvéért meg
kell jegyezni, hogy előfor-
dulhatnak olyan élethely-
zetek, hogy a tanító kényte-
len elválni osztályától, ezek
egyéni történetek.
Az első osztály mottója
lehetne: „A világ szép”. A
„főoktatást”, ami Waldorf
specialitás, és nyolc órától tíz
óráig tart, részekre tagolódik,
kilégzésnek és belégzésnek
nevezzük. A ritmikus-moz-
gásos játékok adják a „kilég-
zés”-t, az intellektuális vers-
tanulás, számolás, írás pedig
„belégzés”-t.
A
tanító
osztja be az
időt,
hogy
ez egészségesen pulzáljon. A
verseket ritmusok segítségé-
vel tanulják, hihetetlen gyor-
sasággal. A betűk tanításánál,
minden betűhöz járul egy oda
illő vers, mese, táblarajz. Így
azok a gyerekek sem unatkoz-
nak, akik már „írnak-olvas-
nak”. Formarajzok segítik a
betűvetést, olvasni saját írá-
sukból tanulnak. A festésben
a vizes lapra történő foltszerű
képalkotás jellemző, őrizve a
gyerek „foltokban” látó cso-
dás képességét. Pár hónap
után megkapják első hang-
szerüket, általában egy penta-
ton furulyát. Az angol, német
órákon játékos dalok, versek
vezetik be az idegen nyelv
hangzását. Testnevelés ebben
az életszakaszban az örömteli
szabad játék, ahol mindenki
annyit fut-mozog, amennyit
bír. Természetesen az irányí-
Tantárgyak
a Waldorf iskolában
„
A világ szép
”
(1. osztály)
A „ritmikus”…