Vizy Miklós – Dióhéjban - page 69

69
Dióhéjban
Ú
gy jött el a nap, az elsős
felvételi napja, mint
életem megannyi fon-
tos eseménye, sok várakozás
aztán beindult a történet és
pillanatok alatt utána voltam.
Leggyakrabban az év végi
bizonyítványírás volt ilyen,
még tanító koromban. Már
áprilisban elkezdett motosz-
kálni a fejemben a gondolat,
mindjárt itt az év vége, időn-
ként, reggelente megjelent
egy-egy találó mondat, amit
sosem jegyeztem le, júniu-
sig érlelődött, megerősödött,
vagy idejét múlta. Azután,
az évzáró után, június 25-én,
csak néztem magam elé, nagy
üresség keletkezett. Ma már
nem kell írnom.
Panna lányunk iskolakez-
dését, mert a felvételit már
iskolakezdésnek tartjuk, sok
gondolat előzte meg. Mire
végére értünk volna ezeknek,
Panna „ébresztett” – hányat
alszunk még a felvételiig?
Úristen – kettőt. Talán annyi
sem volt és már ott álltunk
a 2. emeleti folyosón, ahogy
kell, várva leendő tanítónkat,
kicsit drukkolva, kicsit meg-
illetődötten, fogadva az isme-
rős felnőttek és gyerekek bíz-
tató pillantásait. Ez a felvételi
elbeszélgetés arra való, hogy
kiderüljön a tanítónak, hogy a
gyerek iskolaérett-e és illeszt-
hető-e a leendő közösségbe.
Panna óra-percre „érett
meg”. Kezdődött egy meg-
lazuló foggal, majd felvételi
előtt egy héttel, menetrend
szerint ki is esett! (Eszembe
jutott egy vicces rajz,
Kőhalmi Ákostól, ami egy
farsangi Dióhéjban jelent
meg. Gyerekek állnak sorba
Dobos Péter fogorvosunk-
nál. A doktor úr fogóval a
kezében állt, készen segíteni
az elsős felvételizőknek.)
Meglepődve
tapasztaltam,
hogy mennyire igaz a Wal-
dorf pedagógia ezen tétele az
iskolaérettség egyik jeléről.
Panna ezután nagyot válto-
zott, egyik napról a másikra
„nagyobb” lett, más kérdések
foglalkoztatták,
elnéztem
esténként, álmában, milyen
nagy lett ez a lány, pedig csak
az arcát láttam.
A Waldorf tanár-szülőknek
is meg kellett járni az iskola-
választás körüli, családi-baráti
körkérdéseket. A „miért pont
Waldorf”-ot. Feleségemnél szó
sem lehetett másról, én hagy-
tam magam elkalandozni,
odafigyeltem a más iskolába
járó barátok gyermekeinek
életvitelére. Hagytam magam
sodródni, de partot értem.
Ebben nagy segítség volt, hogy
helyettesítettem a mostani
első, második és harmadik
osztályokban. Csodálatos kis
csapatokat láttam, egészséges
délelőtti foglalkozásokon vet-
tem részt velük. De követem
a végzett osztályom sorsát is.
Elő-játék
Panna iskolába megy…
1...,59,60,61,62,63,64,65,66,67,68 70,71,72,73,74,75,76
Powered by FlippingBook