Vizy Miklós – Dióhéjban - page 50

50
szek” és „komolyzenét játszó”
rockzenészek. Természetesen
még sok más irányzat él. A
rockzenének is vannak már
értékei. Ezeket is hallgathat-
juk élőben, az úgynevezett
retro zenekaroktól. Sokszor
éri őket szemrehányás: „Miért
nem saját zenét játszotok?”
Ezt ma már sosem kérdezik
meg egy Bachot játszó zenész-
től. Nekem Amerikába kellett
elutaznom, hogy egy olyan
rádióállomást
hallgathas-
sak, ami ezt a komoly rock-
zenét sugározta, méghozzá
24 órában. Ez a Classic rock
adó. Minden szabad pillana-
tomban ezt az adót hallgat-
tam. Élveztem az előre nem
ismert, egymást követő zenei
alkotások
meglepetéseit.
Ilyen élményben itthon nincs
részem. Egyszerűen nincs
ilyen adó Magyarországon.
Tudom, van internetes rádi-
ózás, meg CD, egyénileg el is
érhetek mindent. De miért
ez a mellőzöttség? Talán,
hogy igazolódjék a törvény:
drágakövet nem lelni min-
den kavicsbányában. Mélyre
kell ásni érte. Mi ezt tes�-
szük a gimnazisták eziránt
érdeklődő csoportjával, hétfő
délutánonként. A legérdeke-
sebb, hogy, ahogy vizsgáljuk
a történéseket, a zenehallga-
tás mellett óhatatlanul bepil-
lantunk a korszak kulturális
életébe, művészeti irányzata-
iba, sőt politikai életébe is. Ez
egy kultúrtörténeti sorozat.
E cikk keretein belül nincs
mód a különféle kitekinté-
seket Európára és Ameri-
kára vonatkozóan felsorolni,
maradjunk a zenénél. Az
1950-es években furcsa dolog
történt a klasszikus spanyol
gitárral. A nagy tömegekbe
verődő hallgatóság miatt
mikrofon előtt kezdtek ját-
szani a zenészek. Majd valaki,
talán Les Paul először, a mik-
rofont beleépítette a gitárba.
Megszületett az elektromos
gitár. Ehhez ma már bőrönd-
nyi effektet, hangmódosító
berendezéseket
kapcsolha-
tunk. Létrejönnek a stíluso-
kat meghatározó gitárok és
hangzások. Beköszöntött a
„villanygitár” korszak. Les
Paul gitárját a Gibson cég
kezdte el gyártani, és ma is
az egyik legnépszerűbb gitár!
Szépsége, hangzása klas�-
szikussá tette. 1954.: a másik
márka a Fender Stratocaster.
A kettő között sok típus ter-
jedt el, és ma már, mint az
igazán nagy motorosoknál,
a saját építésű gitárok jelen-
tenek igazi különlegességet,
pláne, ha azt egy világhírű
gitáros kezeli. A technika
után nézzük az embert. Az
idő hullámain partra vetődött
művészek közül a mi vizs-
gálódásunk első alanya Bob
Dylan, Amerika szülötte. Köl-
tészete ma már gimnáziumi
tananyag. Nagy tette, hogy
az 50-es évek Amerikájának
nyálkásba nyúló könnyűzenei
ízlését megreformálta, költé-
szetbe illő dalszövegeivel. A
kor hangulata szerint talál-
kozott a kortárs művészeti
irányzatokkal,
befolyással
bírtak egymásra Allen Gins-
berg költővel, Andy Warhol
képzőművésszel, a new yorki
Greenwich Village negyed-
ben, William Blake, Keruac
és így tovább, hatottak egy-
Fender Stratocaster gitár
„villanygitár” korszak
1...,40,41,42,43,44,45,46,47,48,49 51,52,53,54,55,56,57,58,59,60,...76
Powered by FlippingBook