24
kiűzetünk az Éden kertjé-
ből és várjuk az Úr hívó sza-
vát, a hibák megbocsátását.
Erre nagy szükségünk van. A
kilenc-tíz év körüli gyerme-
keknél megjelenik a „Rubi-
connak”
nevezett
jelen-
ség, ahol egyik kérdés, rossz
vagyok tényleg? Hiszen azt
mondják nekem, hogy nem
ilyen voltam, akkor mi törté-
nik most? Steiner ennek kap-
csán a gyermek érzelmi életé-
ben bekövetkező változásról
beszél. Szinte minden gye-
reknél megjelenik az év folya-
mán az öntudatra ébredés.
Érdekességként megemlítem
azt a próbálkozásunkat, hogy
meghívtam a Teremtés hét
napos időszakára vallástaná-
runkat, Forgács Erzsikét is,
hogy együtt tudjanak futni a
történetek, amelyek a szabad-
vallás órákon is elhangzanak.
A szavakban is nehezen meg-
jeleníthető sötétség, káosz,
fény, víz, lent, fent – a festés-
ben gyönyörű megoldásokat
eredményezett. Megjelenik
itt a nyelvtan is, az Úr szava
a cselekvés szava (ige), Ádám
elnevezi a dolgokat (főnév),
Éva a tulajdonságokat jelöli
meg (melléknév). Az epo-
chák további részeiben Káin
és Ábel tragédiájával, Noé és
az özönvíz legendájával, majd
Ábrahám, Izsák, Jákob tör-
téneteivel haladunk József
és testvérei felé, majd Mózes
hatalmas alakja kapcsán
kőtáblát faragunk, meghoz-
zuk első törvényeinket. Majd
sz í nda r abot
is készítünk
v a l a m e l y i k
tör ténetből.
Ezek az ese-
mények össze-
függésben áll-
nak a zsidó
nép történe-
tével, megis-
me r k e d ü n k
ezzel a kul-
túrával
is,
mint ahogy a
további évek
során,
pél-
dául negye-
dikben a Ger-
m á n - k e l t a
regék, ötödik-
ben az ókori
kelet legendái,
a görög mito-
lógia, hatodikban az ókori
római birodalom, a magyar
honfoglalás
történetein
keresztül érkezünk el a tudo-
mányos történelem izgalmas
világához. Mindez a keresz-
tény kultúrkörben történik.
Addig megvitatunk szám-
talan külső és belső kérdést.
Búcsúzóul csak egy példát,
nekünk felnőtteknek, látván,
hogy nem ért véget a „Terem-
tés epocha”: Alan Combs és
Mark Holland: Szinkronicitás
című könyvében olvastam:
(Alcíme: Egybeesés a tudo-
mány és a legendák történe-
tében) „A newtoni mecha-
nisztikus szemlélet nyomán
kialakult mítosz tiszteletet
parancsoló, aszkétikus szép-
ségű világegyetemet adott
az embereknek. Ezért cse-
rébe viszont elvesztettük azt
az érzékünket, hogy észreve-
gyük a mindennapi élet apró
csodáit. A tudományos felfe-
dezések elvesztették humá-
nus, költői dimenziójukat.” A
mitológia elsődleges feladata,
hogy felébressze és fenntartsa
az egyénben azt az érzést,
hogy csoda az, ami körülve-
szi, és ő maga is résztvevője,
e végső soron kifürkészhetet-
len világegyetem misztériu-
mának. Itt véget ér cikkem, de
személyes élményemet még
megosztanám veletek, ked-
ves gödöllői Waldorf közös-
ség. Noé születését mesél-
tem, s másnap január 23-án
megszületett Vizy Panna
lányunk. Ettől szebb Terem-
tés epochát…!
Vizy Panna
Teremtés