5
Dióhéjban
szegedi JATE Színház és még
sorolhatnám. A barátaimmal
nagyon készültünk az első
ilyen találkozóra, amelyet ifjú
Horváth István, fiatal és korán
elhunyt rendezőről neveztek
el. Pénzünk nem nagyon volt,
kitaláltuk, hogy alakítunk egy
csoportot és részt veszünk a
fesztiválon.
Megkerestünk
egy népművelőt, aki szere-
zett nekünk egy rendezőt, aki
nem nagyon tudott mit kez-
deni velünk, végül kitaláltuk,
hogy mi a névadó ifj. Horváth
István életútját mutatjuk be,
méghozzá a kor jellemző elő-
adói stílusában, egy oratóri-
umi játékban. Fél órás volt az
egész, s végül mi nyitottuk a
fesztivált. Utána megkaptuk a
résztvevőknek járó belépőket,
étkezési jegyeket és megmu-
tatták a szállásunkat. Fan-
tasztikus hét volt, szinte min-
den előadást megnéztünk.
Ezután két évente rendsze-
rint megfordultam itt, innen
a színházszeretetem, ami
végül elvezetett a Szkénébe.
Nagyon sokat utazgattunk
fesztiválokra, sok országba
eljutottam, a Szkénében talál-
koztam az Arvisura színházi
csoporttal, meg az egész
magyar alternatív színházi
mozgalommal, ami akkoriban
létezett Magyarországon. A
Tv-nél és a színházban eltöl-
tött időszakomat világlátó
korszakomnak tekintem.
3
Ott ismerkedtél meg a Wal-
dorffal is?
3
Részben. Nekem van négy
gyerekem, akik állami isko-
lában nőttek fel, és egyszer,
mikor már kijárták az isko-
lát, akkor olvastam Vekerdy
Tamás egyik cikkét, egy
újságban, a Waldorfról, és
akkor arra gondoltam, hogy
„Ó, hát ez kellett volna az
én gyerekeimnek is, hol van
ez?!” Kiderült, hogy a szín-
házban az egyik színész bará-
tunknak az apja pontosan
ezzel foglalkozik, ő Szilágyi
Péter, aki az antropozófiai
társaság elnöke volt nagyon
sokáig. Ő mondta, hogy tud
mesélni annak, akit ez érde-
kel; jártunk előadásokra, ahol
az antropozófiáról tanul-
tunk, ami az egész Waldrof
pedegógia háttere, és akkor
nagyon megtetszett a dolog.
Egyszer csak jött egy olyan
lehetőség, hogy ki lehe-
tett menni Németországba
tanulni. Én még oda is csak
ismerkedni mentem ki, hogy
mi is ez a Waldorf, és ami-
kor már második éve voltam
kint, és tudtam, hogy nemso-
kára letelik az időm, megkér-
deztem, hogy hogyan lehetne
még ott maradni, és az ottani
tanáraim azt mondták, hogy
legyek tanító. Akkor ott
elkezdtem tanulni a Waldorf
tanítói szakon.
3
Aztán el kellett mennem
hospitálni iskolákba, és akkor
Horváth Györgyi, euritmista,
ajánlotta nekem a gödöl-
lői Waldorfot, konkrétan
Kőhalmi Ákost, aki akkor 3.
osztályát vezette. Egy hóna-
pot töltöttem el itt, nagyon
megtetszett az iskola felfo-
gása, a tanárok, a gyerekek.
Járt egy sérült gyerek is hoz-
zájuk, és ahogy bántak vele
az számomra meghatározó
élmény volt. Amikor vissza-
mentem Németországba, és
mondtam, hogy tanítani aka-
rok, minél hamarabb! De mint
egy megszállott. Úgy éreztem
értelmet kapott minden, amit
eddig csináltam és minden
világlátásom csak felkészülés
volt. Hazajőve Mesterházy
Zsuzsa képzésén folytattam a
tanulást.
3
Rögtön ahogy hazajöttél
megkaptad az első osztályo-
dat?
3
Rögtön. Vagyis úgy nézett
ki, hogy közben felvettek a
pesthidegkúti iskolába, fel-
vettek Gödöllőre, és még azt
is akarták, hogy a rákosmenti
Evnyitói gyümölcsök
A tanítók az évnyitón gyümölcsökkel vendégelik meg a szülőket.
Évnyitó