Az a feladatunk, hogy a gyermek környezetében olyan hatást fejtsünk ki, hogy egészen a gondolatokba és érzületekbe menően a jót, az igazat, a szépet és a bölcset utánozó lénnyé lehessen.

Rudolf Steiner

Gyógyító nevelők, gyógyító szülők Konferencia és műhelymunka

2018. június 29 – július 1. – Pesthidegkúti Waldorf Iskola

Ha ez az első alkalom, hogy a konferenciáról értesült, kérjük látogassa meg honlapunkat az előzményekért:
http://farmiskola.hu/

Interjú Németh Eszterrel

Részletek Robyn M. Brown könyvéből:

Amikor a sajátmozgás-érzék nem jól működik a gyermekben, akkor a gyermek nem tud örömet érezni. A futás, az ugrálás és a játék értelmetlen tevékenységekké válnak. Ebből fakadóan a gyermek nehéz helyzeteket okoz a játszótéren, mert nem képes érzékelni a játék mozdulatainak értelmét. Számára a játék véletlenszerűnek tűnik, úgyhogy ő is véletlenszerűen próbál kapcsolódni hozzá, ami megzavarja a játékot, és a többiek szándékos rombolásként fogják értelmezni. A gyermek nem képes beleélni magát kívülről a játék mozgásába, ezért nem képes ezeket a mozgásokat megteremteni belülről sem, ami által valami értelmet találhatna bennük. Ha nem tudunk kívül mozgást létrehozni, akkor belül sem. Ez komoly tanulási nehézségekhez vezet. A gyermek képtelen lesz a tanulási helyzetekben belülről követni a mozdulatokat. Ezen csak ront, amikor a pedagógus a tábláról másolás módszerével dolgozik az osztályteremben. A gyermek tudja, hogy egyszerű feladat lemásolni, amit a pedagógus a táblára írt, de a másolandó dolog látása és az epochafüzet üres oldalára való ránézés közötti átmenetben elvész a forma, amely a mozgás a másolandó anyagban. Ettől az olyan gyermek, mint Gáspár, aki valójában nagyon intelligens, annyira frusztrálódhat, hogy eltöri a ceruzáját, széttépi az epochafüzetét, vagy elhajít valamit, mert tudja, hogy képesnek kellene lennie egy ilyen egyszerű feladat végrehajtására, de mégsem képes. Butának fogja gondolni magát. Az önértékelése mélyrepülésbe kezd, és elkeseredettségéből fakadó tetteivel segítségért kiált. Nem valószínű, hogy a pedagógus a gyermek viselkedését segélykérésként értelmezi majd, inkább szándékos rombolásként, ezért ki fogja küldeni az osztályteremből, mert rossz volt, amitől ő is rossznak és butának kezdi látni magát, és az önértékelése tovább zuhan. Az osztályteremben is észre lehet venni a sajátmozgás-érzék problémákat. A gyermekek az egyik lábukon ülnek, vagy rácsavarják a bokájukat a szék lábára, a füzetüket ferdén tartják a padon, és ha a jobb kezükkel írnak is, fejüket úgy tartják, hogy a bal szemüket használhassák inkább a lap nézése közben, nem pedig a jobb szemüket. Ezekből fel lehet ismerni, hogy mozgásos munkára van szüksége a gyermeknek. Egyszerű megoldásnak tűnhet, hogy az ilyen jelenségeket tünetként kezeljük, és engedményeket tegyünk vagy speciális eszközöket használjunk. De ezek nem fogják megoldani a problémát, általuk a gyermek csak még inkább azt fogja érezni, hogy nem képes valamire.

Az ítélet nélküli megfigyelés képessége a szeretetre való képességünkhöz kapcsolódik. Az ítélet megakadályozza a szeretet képességét, mert az ítélet mindig valami önkényesen alkotott, saját véleményünkön alapul. A pozitív ítéleteket a szimpátiából formáljuk. Az antipátiából negatív ítéletek születnek. Mindkettő saját énünk kivetülésének tükröződése. A szeretethez elfogulatlanság kell. Szükség van a lélek egyensúlyára, és ez az, amit fel tudunk építeni, amikor az ítélet nélküli megfigyelésre tanítjuk magunkat. Amikor gyermekekkel dolgozunk, ez a nyugodt, csendes egyensúlyi hely az, ami lehetővé teszi számunkra, hogy elkezdhessük észlelni a gyermek géniuszát. Ez a gyermek magasabb énjének képmása. Ezt a képet visszük magunkkal a meditáción keresztül az alvásba. A gyermek angyala másnap reggel súghat nekünk valami újat, hogy hogyan kezdjünk másképp dolgozni a gyermekkel. Ha megtanulunk ítélet nélkül megfigyelni, megtanulunk lélegezni. Megtanuljuk, hogyan kapcsoljuk össze azt, ami kívül van azzal, ami belül van. Ez a gyermek és a nevelő között egy kifinomult fonalat hoz létre, mellyel a megértés kezd áramlani közöttük. Itt kezdődik el a gyógyítás munkája.

A kötetet a konferencián megvásárolhatja majd.

Jelentkezés

A jelentkezést követeően levélben értesítjük Önt részletes programunkról, valamint megszólal a könyv egyik lektora, Rostás Eszter és a fordító Risbjerg Anna.

Kérjük terjessze néhány ajánló sor kíséretében, azoknak, akiket Ön szerint érdkelhet rendezvényünk.

Köszönjük a figyelmét!

A Farm-alapú Nevelésért Egyesület munkatársai