Az a feladatunk, hogy a gyermek környezetében olyan hatást fejtsünk ki, hogy egészen a gondolatokba és érzületekbe menően a jót, az igazat, a szépet és a bölcset utánozó lénnyé lehessen.

Rudolf Steiner

A leendő első osztály tanítója: Kovács Klaudia

2013. március 20.

Kovács_Klaudia

2011-ben érkeztünk a Gödöllői Waldorf Iskolába. Az nem volt kérdés, hogy ezt az iskolát választjuk leányunk számára, de azt talán még magam sem sejtettem, hogy mindez mekkora változásokat fog hozni a saját életemben. Hálás vagyok a családomnak, hogy gyermekemmel otthon tölthettem az első hat évet a maga teljességében. Úgy gondolom, ez nagyon sokat adott mindannyiunknak. Viszont idővel változnak a feladatok, ezt be kellett látnom, így hát elkezdtem keresni az utamat. Pont megtalált egy tanári állás, s így 2011. szeptember elsején Nóri lányommal együtt izgulhattunk azon, vajon milyen is lesz az új élet?

A tanítás során lenyűgöz és folyamatos kíváncsisággal tölt el mindaz, ami a gyerekekkel történik nap mint nap, hogyan változnak, nőnek, mi az, ami megragadja a figyelmüket, fantáziájukat, hogyan lehet őket tanítani és mi az, amit ténylegesen meg is kell nekik tanítani? Mert persze klassz dolog, hogy tudom, mi a különbség az eukarióták és prokarióták között vagy hogy miből épül fel a DNS, hiszen ezt tanultam az egyetemen öt éven át, de pontosan érzem, hogy ez így önmagában kevés ahhoz, hogy valaki jó tanár legyen. Elszántam hát magam, és beiratkoztam a solymári waldorf-továbbképzésre. Vagy talán azt is mondhatnám, hogy egyszerűen csak összeértek a szálak. A gödöllői iskola életében szinte belépésünktől kezdve aktívan részt veszek. Előbb a kommunikációs munkacsoport tevékenységébe kapcsolódtam be, majd a vezetőségben vállaltam el a titkári teendőket, s ezen túlmenően maximálisan érdeklődő szülőnek tartom magam. Nem csak hogy otthon meghallgatom lányom élménybeszámolóit és megcsodálom a füzeteit, de mindig nagy örömmel nézem végig a hónapünnepeket,
a nagyok éves munkáit, a színdarabokat, a waldorf érettségiket. S mindeközben szép lassan rájöttem, annyira lenyűgöz, ami itt folyik, hogy én is ide szeretnék tartozni. Mert akik itt vannak, valami egészen különlegeset tudnak a gyerekekről, a tanításról, a világról.

Jelenleg második tanévemet töltöm egy hagyományos iskola falai között. A solymári inspirációk nyomán azonban sokat kísérletezek, igyekszem különféle mozgásos és művészeti elemeket becsempészni az óráimra.
Jó látni, hogy mindez működik! Egyértelműen pozitív változásokat tapasztalok, akár az egyes gyermekekre, akár egy-egy osztályra gondolok! Továbbá egy nyári tábor kapcsán nagyon fontos tapasztalatokkal gazdagodtam többek között a tekintetben is, hogy a waldorf iskola megadja a teret ahhoz is, hogy valódi közösségé formálódjanak a gyerekek. Most hát itt állok, készen arra, hogy váltsak. Úgy gondolom, mindenképp hasznomra válik, hogy mást is láttam, mást is kipróbáltam. A tiszta levegő sokak számára természetes. De igazi értékét sokszor csak akkor érezzük, ha elfogy vagy elszennyeződik. Hiszek abban, hogy a mai világban különösen van értelme és értéke egy waldorf iskolának és nagyon örülök, hogy mostantól én is részt vehetek benne, ezen túl immár a tanári oldalon is!